Autor Wątek: Wieczny konkurs odc. II  (Przeczytany 149017 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Wieczny konkurs odc. II
« dnia: Lutego 28, 2007, 19:35:50 »
Poprzedni odcinek konkursu tutaj (100 stron)
Zasady:

Cytat: Schmeisser
W zasadzie nie wiem dlaczego dopiero teraz zdecydowałem sie skopiowac niemalże instytucję funkcjonująca na forum DWS - Wieczny konkurs, tyle że nasz będzie ograniczony tematycznie do lotnictwa.

Zasady sa proste jak dusza krasnoarmiejca :D Człek który odpowie na pytanie uzyskuje prawo zadania następnego pytania.

Tak się złożyło, że teraz zgodnie z konkursem pytanie zadaje Schmeisser....
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

Schmeisser

  • Gość
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 28, 2007, 21:09:27 »
W jaki dokładnie sposób poradzono sobie we wczesnych Focke Wulfach 190 z najczęstszym problemem silników w układzie podwójnej gwiazdy.

Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 28, 2007, 22:12:50 »
We wczesnych tzn. np. prototypowych? Chłodnica tunelowa z wlotem w kołpaku śmigła?
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 28, 2007, 22:24:52 »
Problemem było przegrzewanie się drugiej gwiazdy, a rozwiązaniem, o ile pamiętam, możliwość wyłączenia jej, gdy nie była potrzebna.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 28, 2007, 22:53:59 »
chyba że chodzi o te wyoblenia na okapowaniu po obu bokach osłony kierujące powietrze na drugą gwiazdę
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline traun

  • *
  • CM, RoF, CoD
Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 28, 2007, 23:55:48 »
W wypadku silnika gwiazdowego jedynym możliwym rozwiązaniem było ziintensyfikowanie przepływu powietrza. Zrealizowano to poprzez wprowzdenie 10-łopatowego wentylatora umieszczonego na wale napedowym śmigła przed silnikiem przy krawędzi osłony.
Pozdrawiam chłopaków z EKG
GG 4834952

Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 28, 2007, 23:59:50 »
Hehehehe odpowiedź prostsza niż myślałem :)
Problem przegrzewającej się drugiej gwiazdy poprawiono dopiero na seryjnych A-2, wraz z zastosowaniem silnika w wersji C-1 dodano po prostu dodatkowe szczeliny wentylacyjne po obu stronach tylnych bocznych osłon silnika. Szczeliny takie zastosowano również na większości pozostających w służbie A-1.
Tak przynajmniej twierdzi Pan Adam Skupiewski

W wypadku silnika gwiazdowego jedynym możliwym rozwiązaniem było ziintensyfikowanie przepływu powietrza. Zrealizowano to poprzez wprowzdenie 10-łopatowego wentylatora umieszczonego na wale napedowym śmigła przed silnikiem przy krawędzi osłony.

Troszkę dalej pisze iż nie poprawiło to i tak za bardzo chłodzenia tylnej gwiazdy ma BMW 139 i nadal bardzo częstym zjawiskiem było przegrzewanie się silników oraz pożary. Późniejszy BMW 801 otrzymał taki wentyl ale 12-łopatkowy, ale i to nie dało dużo więcej gdyż silnik nadal pracował na granicznych temperaturach :004: Jestem świeżo po lekturze opisu Foki z "Samolotów Luftwaffe", pierwszego tomu monografii Aj-Pressu i opisu technicznego z drugiego :004:
Niestety tylko w w części pierwszej Aj-Pressu jest notka na stronie 7 przy opisie FW 190A-2
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2007, 00:06:18 wysłana przez macias13_84 »
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline traun

  • *
  • CM, RoF, CoD
Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 01, 2007, 00:04:23 »
cha cha  to niech teraz schmeisser rozsądzi skoro zadał pytanie takie, że można 4 kartki z monografii przepisać i też będzie dobrze....
Pozdrawiam chłopaków z EKG
GG 4834952

Elwood

  • Gość
Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 01, 2007, 09:41:16 »
Wszyscy macie po części rację, ale nikt nie napisał o sprawie najważniejszej.
W czasie przeglądu technicznego w Abbeville czy jakiejś tam innej wsi gdzie były warsztaty techniczne JG26, technicy reanimując kolejnego ugotowanego BMW-801 bez zbęnych badań tunelowych, obliczeń, suwaków logarytmicznych, po prostu przerobili układ wydechowy "po swojemu" przesuwajac dolne kolektory wydechowe. Jak się okazało, to było to.
To jest prawidłowa odpowiedź na zadane pytanie, bo rozwiązanie stosowano później już jako fabryczne do końca produkcji, i rozwiązało to problem w zasadzie raz na zawsze. Wszystkie wymienione przez Was przeróbki owszem, miały miejsce, ale były tylko próbami rozwiązania problemu. Przy czym temat wentylatora wałkowano aż do modelu A-9 gdzie wstawiono 14 łopatowy, a boczne żaluzje i okapotowanie jako całość dopracowano do takiej perfekcji że wzorowali się później na tym rozwiązaniu i Anglicy i Sowieci w swoich samolotach.
Myślę że najbliżej prawdy był Miron, bo rzeczywiście była taka możliwość i chętnie z niej korzystano, oszczędzając i paliwo, i mając w każdej chwili gotowy do walki na najwyższych obrotach silnik. I był to najbardziej wydajny niewątpliwie sposób schłodzenia silnika ze wszystkich podanych.
Należy dodać, że gwiazdowy BMW-801 był czuły na punkcie temperatury oleju, rozgrzewał się do temperatury roboczej dłużej niż silniki w Bf-109 (->czas startu alarmowego), i początkowo był tak kapryśny i regularnie ugotowany, że kiedy Behrens jako pierwszy przekroczył 100 motogodzin na tym silniku, to w nagrodę dostał złoty zegarek od BMW. W Bf-109E po stu motogodzinach to może ktoś by łaskawie sprawdził luz zaworowy, pod warunkiem oczywiście że nic innego by nie było do roboty.
Żartuję, oczywiście, ale faktem jest że jakości DB-601 już nic nigdy nie dorównało, ale nie ma co się dziwić- wózek na który wskoczyła III Rzesza jechał już coraz szybciej, Szef z kumplami sami zresztą go jeszcze popychali, i po klęsce "Lwa Morskiego" nie było już potem czasu na zabawę w tak dopracowane i sto razy sprawdzone konstrukcje.
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2007, 09:49:41 wysłana przez Elwood »

Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 01, 2007, 09:48:09 »
Cholera nigdzie nie piszą o tych "Przeróbkach zza krzaków"
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline janweg

  • *
  • Świętoszek
Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 01, 2007, 09:51:01 »
Elwood, a mógłbyś podać datę kiedy to było i w jakiej wersji FW-190 mechanicy wykonanli to usprawnienie?

Sorry za OT

Mógłbym, ale znajdziesz to sobie w większości poważnych opracowań, których ja przy sobie nie mam, a nie lubię Labizować. Może Gizmo się zlituje, on śpi na książkach. Zapomniałem też dodać, że początkowo w dobrym stylu było chłodzenie silnika za pomocą otwieranych samoistnie osłon okapotowania, dzięki czemu przyspieszono także rozwój konstrukcji- jak Sander na V-5 kompletnie nic nie widząc do przodu przez otwartą w locie górną osłonę nad MG-17 w czasie lądowania wydymił w ciężarówkę, to zakończył tym samym męki tego samolotu z krótkim skrzydłem (V-5k) i z powrotem zrobili z niego normalny samolot (bo początkowo trochę stracił na zwrotności po zamontowaniu cięższego -801 w miejsce BMW-139).
pozdrawiam, ponury
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2007, 10:25:11 wysłana przez Elwood »

Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 01, 2007, 09:54:30 »
Na staż do JG26 Foki trafiły A1 (4x7,92 na co narzekali piloci) a kiedy nie pamiętam ale jakoś chyba w połowie 1941 o ile dobrze pamiętam rzecz jasna
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Schmeisser

  • Gość
Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 01, 2007, 10:17:54 »
W morde znowu gadam do siebie i jak mądrze :D :D

Mówiąc o gwiazdce BMW :D i jej unikalnych cechach nie trzeba przepisywać monografii - moje pytanie było dosyć przebiegłe i trudno znaleźć było odpowiedz bez popatrzenia na przekrój obudowy 'power block'a'   jakim był zabudowany silnik BMW 801, pierwszym w historii zresztą - wystarczyło 5 rygli rozpiąć by zdjąć go z samolotu (+ instalacje paliwowa i pomiarowa).
Najciekawsza rzecz to poprowadzenie do drugiej gwiazdy tzw. duktów wentylacyjnych - kanałów którymi płynęło zimne powietrze, umiejscowionych pomiędzy popychaczami zaworowymi  cylindrów pierwszej gwiazdy, i które jednocześnie stanowiły wzmocnienie okaptowania silnika. Właśnie to pozwoliło stworzyć jedną z najciaśniejszych zabudowań silnika gwiazdowego, zastosowana potem w O lalala, musze już biec :D :D bo czas goni
Miron zadaje

Z ciekawostek to

- krzyżowy przepływ powietrza chłodzącego - czyli przez chwile powietrze płynie w kierunku przeciwnym do kierunku opływającego samolot powietrza , a odbywa się to obszarze opancerzenia zawierającego chłodnicę oleju.
- rewolwerowa pompa wtryskowa - chyba najbardziej skomplikowane urządzenie jakie powstało w historii lotnictwa, o dziwo dosyć niezawodne
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2007, 12:09:55 wysłana przez Schmeisser »

Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #13 dnia: Marca 01, 2007, 10:21:08 »
pytanie po za konkursem z tym wyłaczniem drugiej gwiazdy to prawda? dzielony wał korbowy?
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Elwood

  • Gość
Odp: Wieczny konkurs odc. II
« Odpowiedź #14 dnia: Marca 01, 2007, 10:28:19 »
Tak, dzielony wał korbowy. Można by dzięki temu dodać jeszcze ze dwa wieńce cylindrów, gdyby się zmieściły. Albo trzy, jakby jeszcze kabinę trochę przesunąć. :karpik
Ostatecznie no co, skoro po Toruniu jeździ BMW E-21 z silnikiem M52, więc chyba można?
Macias, jeden rzut oka na parę obazków i przemyśleń ze strony KG200, i nie musiałbym pisać tego po tutaj po raz kolejny. Nie należy polegać wyłącznie na monografii, warto czasem samemu pogrzebać.
Zobacz: najbardziej zaawansowany na świecie system sterowania silnikiem, osobne obwody iskrowników, obie gwiazdy połączone jednym wałem. Wniosek? Można po prostu odłączyć iskrowniki z jednej gwiazdy, i dać jej odpocząć w locie. Dodane od wersji A-2 boczne szczeliny chłodzące same zrobią resztę.
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2007, 10:40:00 wysłana przez Elwood »