Wszyscy macie po części rację, ale nikt nie napisał o sprawie najważniejszej.
W czasie przeglądu technicznego w Abbeville czy jakiejś tam innej wsi gdzie były warsztaty techniczne JG26, technicy reanimując kolejnego ugotowanego BMW-801 bez zbęnych badań tunelowych, obliczeń, suwaków logarytmicznych, po prostu przerobili układ wydechowy "po swojemu" przesuwajac dolne kolektory wydechowe. Jak się okazało, to było to.
To jest prawidłowa odpowiedź na zadane pytanie, bo rozwiązanie stosowano później już jako fabryczne do końca produkcji, i rozwiązało to problem w zasadzie raz na zawsze. Wszystkie wymienione przez Was przeróbki owszem, miały miejsce, ale były tylko próbami rozwiązania problemu. Przy czym temat wentylatora wałkowano aż do modelu A-9 gdzie wstawiono 14 łopatowy, a boczne żaluzje i okapotowanie jako całość dopracowano do takiej perfekcji że wzorowali się później na tym rozwiązaniu i Anglicy i Sowieci w swoich samolotach.
Myślę że najbliżej prawdy był Miron, bo rzeczywiście była taka możliwość i chętnie z niej korzystano, oszczędzając i paliwo, i mając w każdej chwili gotowy do walki na najwyższych obrotach silnik. I był to najbardziej wydajny niewątpliwie sposób schłodzenia silnika ze wszystkich podanych.
Należy dodać, że gwiazdowy BMW-801 był czuły na punkcie temperatury oleju, rozgrzewał się do temperatury roboczej dłużej niż silniki w Bf-109 (->czas startu alarmowego), i początkowo był tak kapryśny i regularnie ugotowany, że kiedy Behrens jako pierwszy przekroczył 100 motogodzin na tym silniku, to w nagrodę dostał złoty zegarek od BMW. W Bf-109E po stu motogodzinach to może ktoś by łaskawie sprawdził luz zaworowy, pod warunkiem oczywiście że nic innego by nie było do roboty.
Żartuję, oczywiście, ale faktem jest że jakości DB-601 już nic nigdy nie dorównało, ale nie ma co się dziwić- wózek na który wskoczyła III Rzesza jechał już coraz szybciej, Szef z kumplami sami zresztą go jeszcze popychali, i po klęsce "Lwa Morskiego" nie było już potem czasu na zabawę w tak dopracowane i sto razy sprawdzone konstrukcje.