Macias, nie zawiodłeś mnie.
Cieszę się iż znów mogłem sprawić Ci odrobinę radości w życiu
Co do zdobycznych B-17 i B-24
Dnia 10 kwietnia 1945 roku dowództwo VVS wydaje podległym jednostkom lotniczym oraz lądowym rozkaz zgodnie, z który mają meldować o wszelkich zauważonych samolotach aliantów zachodnich, które wskutek awarii czy uszkodzeń poniesionych w walce musiały przymusowo lądować na terenie zajętym przez wojska sowieckie. Natychmiast po otrzymaniu takiego meldunku na miejsce zdarzenia wysyłano specjalistów z 45 dywizji Lotnictwa Dalekiego Zasięgu(TBAD) celem naprawy i uruchomienia uszkodzonych maszyn a w następnie ich przetransportowania/odlotu do ZSRR.
Wśród samolotów odnalezionych na terenach zajętych: Polsce, Czechosłowacji, Węgrach, Rumunii i Jugosławii odnaleziono:
B-17 73 sztuk
B-24 73 sztuk
P-51 14 sztuk
P-38 1 sztuka
H.P Halifax 1 sztuka
Samoloty były testowane przez NIIVS. Liberatory zostały uznane za słabe maszyny i były nielubiane przez personel w przeciwieństwie do Fortec, które dzięki doskonałym własnościom lotnym były określane mianem czterosilnikowych U-2(Po-2). A następnie wcielone do 18 Armii Lotniczej, która w 1945 wydaje rozporządzenia o zunifikowaniu posiadanego w jednostkach, 45TBAD sprzętu latającego. Zgodnie z rozkazem wszystkie Liberatory powędrowały do 203 Orłowskiego Pułku Lotnictwa Gwardii natomiast wszystkie B-17 trafiły na wyposażenie 890 Briańskiego Pułku Lotnictwa Dalekiego Zasięgu. W obu tych pułkach zarówno B-17 jak i B-24 służyły jako maszyny treningowe dla utrzymania zdolności bojowych personelu, w jednostkach tych zastąpiły Pe-8.
Dostawy obu typów do jednostek zakończyły się w październiku 1945
203 OGPL posiadał 21 sprawnych Liberatorów natomiast 890 BPLDZ 16 sprawnych Fortec.
W roku 1946 nastąpiło wyłączenie 890 Pułku Lotnictwa dalekiego Zasięgu ze struktur 45 TBAD, pułk dostał rozkaz przeniesienia się na przyfabryczne lotnisko zakładów lotniczych nr.22 w Kazaniu gdzie w niedalekim czasie miał ruszyć produkcja ciężkich bombowców typu Tu-4. Decyzja była podyktowana znacznym podobieństwem B-17 do B-29. Na wyposażeniu B-17 pozostawały do roku, 1947 kiedy to jednostka przejęła pierwsze Tu-4 natomiast fortece były złomowane

B-17G-50DL 44-6316 z 358 BS/ 303 GB/ 8USAAF. Przejęty przez Rosjan i użytkowany w 45TBAD

Nawigator w. Niedowiesow w tle B-17 42-97996 na lotnisku w Kazaniu

Kolejna fotka z Kazania

tu z kolei Bydgoski B-17 (swoją drogą gdzieś na zdjęciu widać leżącego/spiącego "sołdata" widzi ktoś?)

A tu forteca z Krakowa
wszystkich zainteresowanych odsyłam do monografii Jacka Nowakowskigo wydanej przez Militaria