Trochę ostatnio pobawiłem się komputerem, chcąc sprawidzić jak poszczególne komponenty wpływają na jego wydajność, co zyskuję dzięki podkręcaniu i gdzie szukać słabych punktów w przyszłości przy wymianie sprzętu. Na początku mialo być to tylko na własny użytek, ale skoro zgromadziło się trochę wyników, to postanowiłem je tutaj przedstawić.
Co testowałem:Benchmarki syntetyczne są dobre, ale głównie do sprawdzania czy nic się nie zepsuło oraz chwalenia się wynikami na forach o/c. Życie wie swoje. Do testów użyłem więc LockOna 1.12a (bez modów, z wyjątkiem sound moda ZZZSpace'a), ułożonej przez siebie misji oraz nagranego wcześniej track'a. Jest on krótki (248 sekund), ale dość wymagający. Obejmuje start z lotniska parą MiG'ów 29 przy pełnym zachmurzeniu, zrzut bombek na kolumnę pojazdów atakowaną jednocześnie przez dwa Hokumy (wicherki fruwają) a następnie wyjście nad chmury i pomoc dwóm Su-27 w strąceniu czterech B-52 eskortowanych przez parę F-15. Dodałem także "rozpierduchę w tle", czyli rozgrywający się za naszymi plecami atak SEAD czterech F-16 na stanowisko S-300 osłaniane przez SA-11(Buk) co owocuje wystrzeleniem w powietrze solidnej porcji rakiet. Lot jest nagrany oczywiście w całości z kabiny MiG'a i to w sposób w jaki ja gram, czyli dużo kręcenia głową i zoomem. Bliżej zainteresowanych odsyłam na koniec gdzie podałem linka do ściągnięcia. Nie uważam tego tracka za jakiś uniwersalny benchmark, jest jednak zbliżony do tego co dzieje się podczas umiarkowanie rozbudowanej misji singleplayer. Powtarzalność wyników nie jest zła jeśli chodzi o średnią liczbę FPS'ów (różnica pomiędzy najgorszym a najlepszym wynikiem przy takich samych ustawieniach komputera wynosiła 0,3 fps - mniej niż 1%), jednak ze względu na duże wahania chwilowej wartości fps'ów oraz przesunięcia przy ich pomiarze wykresy mogą się różnić. Dlatego tutaj zamieszczam tylko te najważniejsze a link do pozostałych na końcu.
Jak testowałem:Komputer mam pod ręką tylko jeden, ale zawsze coś można z niego wyjąć, włożyć albo przestawić w BIOS'ie, więc kombinacji wyszło całkiem sporo.
Na wyjściu jest:
A64 3000+ (1800Mhz)
Epox 9NPA+ nForce4
Kingston HyperX 2x512MB 2-3-2-6-1T (KHX3200AK2/1G)
MSI GF7800GT 256MB
Seagate 7200.7 ATA100 160GB
SB Audigy 4 OEM
Tagan TG430-U15
Windows XP SP2
uwaga!Jeśli nigdzie w teście nie napisałem wyraźnie inaczej, to ustawienia były następujące:-procesor 9x272 = 2448MHz
-pamięci CPU/11 = 222MHz 2-3-2-6-1T
-grafika 495/1190MHz
Za każdym razem sytuacja była taka sama: system po restarcie, aktywne połączenie sieciowe, włączony firewall (Zoe Alarm), antywirus (avast) uruchomiony ale wstrzymany, działający soft od joysticka i trackira, aktywny monitoring w RivaTuner, którym zrzucałem FPS'y.
Ustawienia grafiki w grze były następujące:


Do tego z poziomu sterowników włączone anty-aliasing x 4 i filtr anizotropowy x 8.
Co mi wyszło z testów: Procesor: 1800MHz (3000+):
23.742400MHz (3800+):
29.952600MHz (4000+):
31.62przy pamięciach na 200MHz (DDR400)
Pojemność pamięci:512MB:
25.03 (wczytuje się wieki całe,zero płynności, już myślałem, że się track wysypie)
2x512MB:
30.804x512MB:
b.d. (Starshit się na mnie obraził i zażądał płyty z grą, której rzecz jasna akurat nie miałem pod ręką. Może innym razem....)
O/C karty graficznejstadard 400/1000
28.92o/c 500/1190
30.99
Częstotliwość pamięci:166MHz (DDR333):
22.42200MHz (DDR400):
23.74225MHz (DDR450):
24.31przy procesorze na 1800MHzTimingi pamięci:3-4-4-8-2T:
29.142-3-2-6-1T:
30.80Tryb pracy pamięci:2x512 Single 2T:
29.512x512 Dual 1T:
30.80Tryb transferu dysku twadego:2x512 DMA ultra 33:
30.272x512 DMA ultra 100:
30.80Karta dźwiękowa:Realtek ALC850:
29.45 (zintegrowana)
Audigy 4 OEM:
30.80 Co myślę patrząc na wyniki testów:Ameryki nie odkryłem, ale jasno widać, że dla LockOn'a najważniejsze są procesor, procesor i jeszcze raz procesor. Zmiana taktów powoduje wzrost płynności na całej linii, w przeciwieństwie do karty graficznej, której przyspieszenie widać tylko w niektórych miejscach. Oczywiście ma to też związek z tym, że GeForce7800GT to jak na potrzeby LockOn bardzo wydajna karta i to nie ona jest tu hamulcem. Inna sprawa, że niedostatki karty graficznej możemy jakoś kompensować zmniejszając detale, natomiast procesora raczej nie da się odciążyć nie edytując misji.
Test RAMu 512MB dałem tylko jako ciekawostkę, bo od razu wiadomo było, że przy tych ustawieniach grafiki i ilości obiektów to nie będzie dobrze działać. Ciekawie byłoby móc porównać 1GB z 2GB, chociaż wielkiego zysku bym się nie spodziewał. U mnie podczas odtwarzania tracka użycie pamięci nie przekraczało 1 Giga, więc i plik stronicowania nie miał wiele do roboty. Gdybym jednak dorzucił jeszcze ze dwie grupki samolotów, albo miał bałagan w systemie, pamięci by zabrakło. Sprawdza się zasada, że lepiej mieć dużo wolnego RAM'u niż mało szybkiego.
Karta dźwiękowa daje zysk FPS porównywalny z przyspieszeniem procesora o 200MHz plus oczywiście lepszą jakość dźwięku.
Instrukcja jak przeprowadzić testy:Mały opisik jak zrobić takie fajne testy i jednocześnie zaszpanować nowym komputerem. Metoda
nie jest identyczna z tą którą zastosowałem w pierwszym poście, ale daje jak sądzę porównywalne wyniki i jest prostsza. No to po kolei:
1: Ściągamy track'a. To ten sam którego używałem wcześniej. Jest krótki, ale dużo się w nim dzieje i solidnie obciąża komputer (ale bez przesady, porównywalnie z misją z kampanii). Tracka kopiujemy do folderu \LockOn\Missions\Tracks
2: Ściągamy i instalujemy FRAPS'a Po uruchomieniu programu przechodzimy do zakładki "fps" i konfigurujemy
zgodnie z poniższym screenem:

FRAPS musi działać w tle
3: Uruchamiamy LockOn. Ustawiamy opcje graficzne wedle uznania. Otwieramy tracka poprzez edytor misji (znaczy przyciskiem
Open a nie
Show!) Wybieramy z menu Flight->Play Track albo skrótem Ctrl+P. Po wczytaniu misji czekamy aż wyświetlana wartość FPS się ustabilizuje. Wciskamy klawisz "
S". Czekamy 4 minuty nie tykając klawiatury a zwłaszcza przełączników widoku.
4: Wychodzimy z LO. W pliku \Fraps\FRAPSLOG.TXT możemy odczytać średni FPS, a w folderze \Fraps\benchmarks\ mamy arkusz csv z wartościami FPS klatka po klatce więc jak ktoś chce może sobie zrobić kolorowy wykres w excelu.
Kilka ważnych uwag na koniec- Przy wykonywaniu serii testów należy za każdym razem restartować Lock On (albo dla hardkorowców - cały komputer), inaczej w pamięci RAM pozostaną wczytane za pierwszym razem tekstury i kolejne obiegi będą generować coraz lepsze rezultaty, co dobrze wygląda ale z pomiarami to ma niewiele wspólnego
- Należy do testów wyłączyć
vsync w sterownikach karty graficznej, w przeciwnym wypadku na FPS będzie miała wpływ częstotliwość odświeżania monitora.
- na niektórych systemach włączenie track'a przy ustawieniu wody powyżej medium powoduje wywalenie do pulpitu. Aby temu zaradzić należy najpierw włączyć tracka przy ustawieniu wody na medium, zaraz po wczytaniu wyjść do menu i dopiero wtedy uruchamiać przy wyższym ustawieniu.
- nie da się zmienić ustawienia scenery i civ traffic, gdyż te wartości są zakodowane w track'u. Ewentualnie można próbować podmieniać pliki scenerii albo przeedytować ręcznie plik track'a.
Bardzo chętnie zobaczyłbym tutaj wyniki pomiarów innych osób, tylko prosiłbym o dokładne info o komputerze oraz ustawieniach graficznych (najlepiej screeny z menu plus informacje o włączonym AA i Anizo).