Witam!
Mój ulubiony wątek nieco ostatnio zamarł i spadł niebezpiecznie daleko na liście. Co za tym idzie postanowiłem go rozruszać. Na początek ciekawy i mało znany układ SORC-1, a w przygotowaniu kilka niemniej interesujących tematów.
Układ SORC-1 ( Sistiema opasnych reżimow centralnaja ) służy do informowania pilota o wystąpieniu stanów awaryjnych w najważniejszych z punktu widzenia zdolności do lotu systemów samolotu MiG-21. Ponadto urządzenie wypełnia rolę informacyjną w zakresie sygnalizacji podwieszeń zewnętrznych i parametrów pracy silnika oraz wybranych urządzeń. Konstrukcja układu jest stosunkowo prosta, składa się ono z urządzenia sygnalizacyjnego SORC-1 odbierającego sygnały z szeregu czujników rozmieszczonych na samolocie np. czujnika pożaru w przedziale silnika, czujników ciśnienia w instalacjach hydraulicznych, oraz lampki-przycisku KSC-1, zestawu tabliczek sygnalizacyjnych T10U2 i T4U2 i lampki ostrzegawczej „MASLO”.
Podobnie prosta jest zasada działania. Po odebraniu sygnału o stanie awaryjnym przez SORC-1 z czujnika zaczyna zapalać się i gasnąć lampka-przycisk KSC-1 i jednocześnie na tabliczce sygnalizacyjnej zapala się kontrolka urządzenia lub układu który uległ awarii. Po naciśnięciu przez pilota KSC-1 lampka ta gaśnie natomiast kontrolka na tabliczce dopiero po ustąpieniu sygnału o awarii. Tak więc naciśnięcie KSC-1 jest potwierdzeniem przez pilota jego świadomości o sytuacji awaryjnej co jest utrwalane przez SARP-12.

Elementy układu SORC-1 na tablicy przyrządów w przedniej kabinie samolotu MiG-21UM. Mniejsza tabliczka to T4U2, większa to T10U2, przycisk na samym dole to lampka "Maslo" sygnalizująca niski poziom oleju w skrzynce napędów silnika oraz obecność opiłków metalu w tymże oleju. Na samej górze przycisk KSC-1. Co ciekawe w pózniejszych MiG -ach przycisk o takim kształcie służył do uruchomienia układu automatycznego wyprowadzenia do lotu poziomego po utracie orientacji przez pilota ( tzw. panic button ).

Analogiczne elementy w drugiej kabinie MiG-21UM. Tabliczki sygnalizacji podwieszeń zgrupowane razem z awaryjnymi.

Kabina MiG-21MF główna część tablicy przyrządów. Po kolei:
1.Marker, przelot nad markerem
2.Konus wypuszczen, maksymalne wysunięcie stożka wlotowego
3.Stabiliz. na posadku, tryb pracy autopilota przy lądowaniu
4.Trimmer effektst, sygnalizacja działania ARU
5.Zarzyg. wyklucz., o konieczności wyłączenia zapłonników w silniku po jego uruchmieniu w powietrzu
6.Forsarz, o włączeniu reżimu dopalania
7.Gener. post. wykl., o wyjściu z pracy generatora prądu stałego
8.Pożar, o porzaże w przedziale silnika
9.Sledi. daw. bust. sist., o spadku ciśnienia w zapasowej instalacji hydraulicznej układu sterowania poniżej 135 kg/cm2
10.Razchod. bak , o awarii układu przetaczania paliwa,
11.3 gr. bakow, o wypracowaniu paliwa z 1 grupy zbiorników, w UM: Copło otkryto, o maksymalnym rozwarciu dyszy wylotowej silnika, w Bis: Wtoroj forsaż, drugie dopalanie
12.Gener. perem. wykl., o awarii generatora prądu przemiennego
13.Stworki RS otkr., o otwatym połozeniu

??
14.Sledi. daw. osn. sist., o spadku ciśnienia w głównej instalacji hydraulicznej układu sterowania poniżej 135 kg/cm2
15.Wyrab. podfuzel. podw. baka, o wypracowaniu paliwa z podwieszanego podkadłubowego zbiornika paliwa.
16.1 gr. bakow, o wypracowaniu paliwa z 1 grupy zbiorników
17.Ostalos 450 l , o pozostalości 450 litrów paliwa ( w dwusterze 500 l )
18.2 gr. bakow, o wypracowaniu paliwa z 2 grupy zbiorników

Tabliczki na panelu pod tablicą przyrządów.
1.Pul. podw. PC n.3, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 3
2.Pul. podw. PC n.1, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 1
3.Pul. podw. PC n.2, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 2
4.Pul. podw. PC n.4, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 4
5.Wyrabot. podw. bak., o wypracowaniu paliwa z podskrzydłowych zbiorników paliwa
6.Podwieszen 1 wnutr., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 1
7.Podwieszen 3 wneszn., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 3
8. Iskoritel lewyj, o gotowości przyśpieszaczy startowych lewego
9.Podwieska bakow, o obecności podskrzydłowych zbiorników paliwa
10.Podwieszen 2 wnutr., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 2
11.Podwieszen 4 wneszn., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 4
12.Iskoritel prawyj, o gotowości przyśpieszaczy startowych prawego

Tabliczki SORC-1 w kabinie MiG-21Bis

Dobry śrubokręt, chwila strachu i tabliczka T4U2 jako byt samodzielny

.
Co ciekawe układ SORC-1 był też montowany w innych samolotach Mikojana - MiG-23/25/27.